Project management of NTIS P1 Cybernetic Systems and Department of Cybernetics | WiKKY

Project

General

Profile

Realizované klíčové aktivity - leden - květen 2011

Klíčová aktivita č01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené) Klíčová aktivita č02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky) Klíčová aktivita č03 (Podpora vzdělání zrakově postižených žáků)
Added by Zajíc Zbyněk almost 13 years ago

Klíčová aktivita č01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené)

V rámci klíčové aktivity 01 – Metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené pokračoval vývoj systémů pro vytváření a používání automaticky čtených učebních textů. Systém jako takový je již v zásadě plně funkční, nicméně zbývá ještě provést řadu úprav, které jsou a budou nadále průběžně řešeny.
Významnou, dosud neuzavřenou kapitolou je problematika normalizace textu, jejímž cílem je převést různé matematické značky, symboly, zkratky, názvy proměnných, funkcí, fyzikálních jednotek apod. do správného gramatického tvaru. V tomto monitorovacím období bylo provedeno několik vylepšení algoritmu pro tagování matematických elementů správnými morfologickými značkami (např. vylepšení správného odhadu mluvnických kategorií podstatných jmen). Do systému byla přidána dodatečná pravidla, resp. Speciální výjimky. Tím se výrazně zvýšila přesnost odhadu správného gramatického tvaru neznámých slov.
Grafickou proměnou prošlo uživatelské rozhraní, prostřednictvím něhož žáci k jednotlivým učebním pomůckám přistupují. Optimalizováno bylo především z hlediska snadnější orientace pro uživatele se zrakovým postižením. Významnou změnou je využití více hlasů v systému TTS pro vytváření řeči. Jednotlivé úseky učebních textů jsou nyní předčítány různými hlasy (např. zadání příkladu jedním hlasem, řešení dalším hlasem, definice opět jiným hlasem apod.) Žákům by to mělo pomoci uvědomit si, v jakém úseku učebního textu se právě nachází a jakým způsobem je vlastně celý text logicky rozčleněn. Mimo jiné se rovněž ukázalo, že při změnách hlasu posluchači lépe udrží pozornost, což je z hlediska učení podstatná věc.
Samotný TTS server prodělal také několik podstatných změn, kromě již zmíněného přidání nových hlasů byla zahájena paralelizace systému TTS, což znamená, že systém bude moci syntetizovat několik promluv zároveň. Při vytvoření nového učebního textu, nebo při nastavení nových požadavků na použité hlasy, jejich rychlost apod. bude systém schopen rychleji mnohem rychleji všechny požadavky zpracovat. Kromě těchto významných změn byly analyzovány chyby, které se objevily v automaticky čtených tématech a systém byl upraven tak, aby byly tyto chyby eliminovány (např. aktualizace slovníku výslovnosti cizích slov i řada komplikovanějších úprav přímo v modulu pro generování řeči).
Pro učitele vytvářející a spravující učební texty byl sepsán podrobný návod, jak administrativní část systému využívat. Dále byla zahájena série školení, na kterých se autoři učebních textů s používání vytvářených nástrojů hlouběji seznamují. Mimo jiné jsou zde rovněž rozebírány vysvětlovány chyby, kterých se autoři ve vytvářených tématech dopouštějí. Pro žáky (resp. pro jiné případné uživatele) byl vytvořen návod, který vysvětluje, jakým způsobem správně používat webové rozhraní pro automatické čtení učebních texty.
Vyvíjený systém automaticky čtených učebních pomůcek byl rovněž úspěšně prezentován na konferencích Universal Learning Design (ULD 2011) a Internet a informační systémy pro osoby se specifickými potřebami (INSPO 2011). Spíše technickou stránkou projektu se pak zabývá příspěvek přijatý na mezinárodní konferenci Text, Speech and Dialogue (TSD 2011). Navíc je ještě v současnosti ve fázi recenzí další článek na prestižní konferenci ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS 2011).

V monitorovacím období leden až květen 2011 byly vykonány následující aktivity:
• pokračovaly práce na systému pro vytváření a automatické čtení učebních textů
• byla vylepšena proces normalizace textu obsahujícího matematické značky, symboly, zkratky apod.
• bylo změněno grafické rozhraní pro přístup k učebním textům (s ohledem na snadnější orientaci zrakově postižených žáků)
• do systému TTS pro vytváření řeči byly přidány nové hlasy, které se v průběhu předčítání učebních textů vhodně střídají
• započala paralelizace systému TTS, což by mělo zrychlit a zefektivnit vyřizování jednotlivých požadavků při vytváření řeči
• byl sepsán podrobný návod pro autory, jak používat systém pro vytváření učebních textů
• byl vytvořen návod pro uživatele, jakým způsobem používat systém pro předčítání učebních textů
vytvářený systém byl prezentován laické i odborné veřejnosti na několika konferencích

Klíčová aktivita č02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky)

Hlavní náplní klíčové aktivity 02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky) ve sledovaném období opět probíhaly úpravy již zapsaných témat a začalo se pracovat na náplni a zapsání dalších témat podle potřeb výuky ve škole. I nadále řada úprav vycházela z postřehů žáků, kteří se s tématy setkávali při výuce i domácí přípravě, či v kroužcích vedených konzultanty. Z naší strany se vyskytly požadavky na tvůrce pomůcky na doplnění dalších potřebných symbolů k zápisu nových a zamýšlených témat. Také docházelo k zavedení nových nástrojů pro lepší, přehlednější využití programů při práci a využití pomůcky. Snažíme se společně jednotlivá témata zpřehlednit pro snadné praktické užívání s odkazem na samostatnou domácí přípravu.
Jedním ze stěžejních cílů sledovaného období byla kontrola obsahů, formy i technické prezentace vytvořené pomůcky u jednotlivých témat – byla prováděna vzájemná kontrola odbornými pracovníky. Výsledkem těchto aktivit byly vzájemné podněty k úpravám a doplnění různých přístupů ke zpracovaným tématům.

Ve sledovaném období se pokračovalo v úpravách již sepsaných témat vycházejících z dalších nových prvků v programu, dále požadavků a připomínek žáků. Na základě již sepsaných témat docházelo k úpravám technické stránky učební pomůcky, k úpravám jednotlivých témat, která byla pozměněna podle potřeb cílové skupiny, připomínek konzultantů a požadavků odborných pracovníků se záměrem dosažení finální podoby pro žáky se specifickými potřebami. Naše snažení směřuje ke zveřejnění dalších témat pro veřejnost. Ve sledovaném období se v rámci možností začalo také pracovat na dalších tématech potřebných při výuce.

V průběhu zpracování zápisu témat se objevily nové problémy při ukládání vytvořených témat, kdy došlo k poškození některých částí. Stejně jako v předchozích obdobích byl každý problém ihned konzultován s tvůrci programu. Vědečtí pracovníci pracovali na odstranění technických problémů a obnovení poškozených dat. Některé části bylo nutno znovu přepsat.

Klíčová aktivita č03 (Podpora vzdělání zrakově postižených žáků)

V rámci klíčové aktivity 03 (Podpora vzdělávání zrakově postižených žáků) docházelo ve sledovaném období opět k poslechům a připomínkování témat vhodných k zařazení do aktuální výuky. Vzešlé připomínky byly i nadále v rámci aktivity 02 postupně odstraňovány odbornými pracovníky. I nadále probíhá pod vedením speciálních pedagogů či konzultantů nabídka konzultací určených cílové skupině. Nabídnuté konzultace stále umožňují cílové skupině přístup k PC a tím práci s vytvářenými učebními pomůckami i mimo výuku, například při přípravě na vyučování, doučení již probrané látky či v době nemoci povysvětlení probrané látky. V rámci konzultací také dochází k opětovnému poslechu připravených témat a předávání připomínek odborným pracovníkům.

V tomto období již žáci jsou seznámeni s nově vytvářenými pomůckami, jejich ovládáním a možnostmi. Každý žák zná přihlašovací údaje, prostřednictvím kterých se může kdykoliv do programu přihlásit a libovolně si v něm procházet připravená témata. Vhodná zpracovaná témata se využívají ve výuce a žáci je také využívají v domácí přípravě na výuku. Rovněž žáci využívají podle své potřeby pravidelné konzultace zajištěné speciálními pedagogy či konzultanty v době mimo výuku, které mohou využít jako přípravu na výuku, popř. v případě dotazů k ovládání programu, popř. doplnění látky, kterou zameškali.

Ve sledovaném období se v rámci této aktivity dále řešily dílčí problémy jako technické zabezpečení (fungování programu na všech PC ve školní PC učebně i v učebně na internátu školy, kde také konzultace probíhají), dále drobné problémy se zvukovou podobou připravených témat, které se v zápětí v rámci klíčové aktivity 02 opravovaly. Řešily se problémy s upravením programu, pro snadnější a přehlednější užití.


Comments