Project management of NTIS P1 Cybernetic Systems and Department of Cybernetics | WiKKY

Project

General

Profile

Realizované klíčové aktivity - červenec - září 2010

Added by Zajíc Zbyněk over 13 years ago

Klíčová aktivita č01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené)

V rámci klíčové aktivity 01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené) pokračovaly práce na systémech pro vytváření nových učebních pomůcek, jejich správu a čtení.
V systému pro čtení učebních témat (front-end dostupný na adrese http://ucebnice.zcu.cz ) bylo rozšířeno uživatelské ovládání. Nyní lze pohodlně určovat které části se mají předčítat, libovolné části učebnic lze přeskakovat, případně se vracet v poslechu zpět.
Pokračoval rovněž výzkum problematiky automatického skloňování, především pak problém určení správných mluvnických kategorií pro číslovky, jména proměnných apod. které se objevují v souvislém matematickém textu. Ukázalo se totiž, že použití pravděpodobnostních taggerů nevede k uspokojivým výsledkům – mluvnické kategorie jsou často chybně určeny. Rozhodli jsme se pravděpodobnostní přístup kombinovat s pravidlovým – tj. navrhnout vhodnou sadu pravidel, která by opravovala špatná rozhodnutí taggeru.
Kromě detekce správného mluvnického tvaru v souvislých textech byla provedena řada menších vylepšení a rozšíření systémů pro čtení jednotlivých matematických rovnic (zapsaných ať už prostřednictvím kódu MathML, nebo jako řádkové rovnice). Systém nyní zvládá čtení složitějších matematických konstrukcí.
V rámci klíčové aktivity 01 pokračovaly práce na webovém systému pro přístup studentů k automaticky čteným učebnicím ( http://ucebnice.zcu.cz ). Rozšířeny byly především možnosti uživatelského ovládání systému – žáci nyní mohou jednoduše řídit, kterou část učebního textu chtějí předčítat.
Pokračoval rovněž vývoj systému pro převod matematických a fyzikálních textů do čtené podoby. Na základě nově vytvářených učebních textů je tento systém postupně rozšiřován a upravován tak, aby dokázal správně přečíst vše, co se v těchto textech nově objevuje.
V následujícím monitorovacím období je v plánu především další zdokonalování webového rozhraní, pomocí něhož žáci cílové skupiny přistupují k automaticky čteným učebnicím. Plánuje se vytvoření uživatelských účtů pro jednotlivé žáky, což umožní lepší kontrolu toho, jak je systém jednotlivými žáky využíván. Kromě toho si tak budou moci jednotliví žáci systém individuálně nastavit dle svých potřeb, resp. podle svého postižení. Žákům budou postupně zpřístupňována další učební témata podle toho, jak jsou zařazena v učebních osnovách, resp. v závislosti na jejich postupném vytváření.
Dále se plánuje přesun systému pro syntézu řeči ze serveru provozovaném firmou SpeechTech, na vlastní server, na kterém fungují ostatní služby související s tímto projektem. To umožní snazší konfiguraci a celkovou optimalizaci výsledného systému, dále např. snazší a jednotnější řešení případných technických problémů při běhu jednotlivých webových služeb.
Samozřejmě bude taktéž dále pokračovat vývoj systému pro vytváření a editaci učebních témat a systému, který umožňuje převádět tato témata do čtené podoby. Otevřená zůstává zejména problematika detekce správného tvaru (určení mluvnických kategorií) čísel, proměnných apod. v matematických textech.

Klíčová aktivita č02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky)

Ve sledovaném období (červenec, srpen, září) v rámci klíčové aktivity 02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky) nadále průběžně probíhaly četné konzultace mezi pracovníky ZŠ, tak i s partnery projektu ze ZČU. I nadále jsme pokračovali v seznamování se s pracovní verzí programu a jeho využitím k zápisům vytvářených učebních témat. Některé problémy bylo třeba řešit s pracovníky ZČU, jednalo se hlavně o používání vzorců z Editoru rovnic, doplnění některých znaků do Editoru rovnic, vložení zapsaných vzorců a uložení zapsaných částí témat. V průběhu celého sledovaného období docházelo postupně k dílčím úpravám programu, které se odvíjely od konkrétních připomínek vycházejících z vlastní tvorby a zápisu témat. Průběžným úpravám se stále přizpůsobovala vznikající metodika zápisů teoretické části, vzorových příkladů i příkladů k procvičení, zdůraznění praktických informací pro řešení daných úkolů a formu nápovědy. V tomto období docházelo také k přepisování neuložených nebo nekompletně uložených témat a k jejich úpravám. Veškeré práce na vznikajícím programu jsou podřízeny požadavkům našich žáků.
V rámci klíčové aktivity 02 docházelo k zapracovávání původních témat do připraveného programu a jejich rozšiřování. (Celá čísla, Mocniny, Pythagorova věta, Zlomky, Fyzikální veličiny). Ve sledovaném období stěžejní část práce připadala na zapracování výše jmenovaných témat do vytvářeného programu. Docházelo k soustavnému vylepšování teoretického zpracování a postupně k rozšiřování témat o sady typových příkladů k procvičování. I nadále jsme se v rámci zápisu témat v pilotní verzi programu snažili o zdokonalení, zjednodušení a sjednocení zápisu témat pro oba řešené předměty. Zároveň docházelo k připomínkování zvukové části programu a následné korekci, jak v zápisu témat, tak i vývoji programu a ujasnění si jednotlivých užívaných termínů a symbolů pro daný zápis a transformaci do zvukové podoby. I nadále pokračovaly diskuze – příklady vhodné k procvičení, možnost vřazení dalších témat, využitelných ve výuce v novém školním roce.
Předmětem řešení v tomto období byly problémy, které se vyskytovaly při zápisu témat do programu – problémy s vkládáním vzorců, ukládáním témat, chybějící znaky, formátování, … Každý problém byl ihned konzultován s tvůrci programu (osobně, popř. elektronickou poštou) a v rámci možností odstraněn. Dále docházelo k průběžným korekcím a hledání optimálních forem hlasového výstupu.
V následujícím realizačním bude průběžně docházet k přepisu dalších aktuálních témat vhodných k výuce. Dále bude pokračovat tvorba a zdokonalování metodiky zápisu a úpravy již sepsaných témat, aby jejich zvuková podoba byla pro žáky podnětná a plně srozumitelná. Postupně také bude docházet k ověřování a následné úpravě témat na základě prezentace žákům v rámci výuky i nabídnutých doučovacích konzultacích.

Klíčová aktivita č03 (Podpora vzdělání zrakově postižených žáků)

Ve sledovaném období (září 2010) v rámci klíčové aktivity 03 (Podpora vzdělávání zrakově postižených žáků) došlo speciálními pedagogy k vybrání vhodných částí vypracovaných témat, které bude možné začlenit do výuky již v následujícím období. Na základě jejich poslechu vznikla řada připomínek, které byly v rámci klíčové aktivity 02 postupně odstraňovány. V tomto období také docházelo k řešení organizačních věcí týkajících se této aktivity - otevření PC učebny mimo výuku (nutnost korespondence s rozvrhem odpolední výuky, zájmových kroužků a nepovinných předmětů), oslovení možných konzultantů, …
V tomto období došlo k přípravě vhodných témat, jejichž pilotní verze budou v nejbližší době zařazeny do výuky žáků. V souvislosti s tím bude žákům prostřednictvím doučovacích konzultací umožněn i mimo výuku přístup do PC učebny, kde budou moci s programem v rámci svých příprav pracovat nebo v rámci kterých budou zodpovězeny případné dotazy a řešeny případné vzniklé problémy.
Problémy této aktivity závisí na momentálním fungování programu. Zatím šlo o problémy s chybným čtením zápisů, ukládáním již zapsaných témat a to vše bylo a je průběžně řešeno. Dále je nutné, aby témata, která budou žákům předkládána prostřednictvím programu, korespondovala s aktuální výukou.
V následujícím období bude probíhat seznámení žáků s programem a jeho funkcemi a následně pilotní nasazení připravených témat do aktuální výuky. Dále dojde k zaškolení dalších pracovníků (konzultantů popř. speciálních pedagogů), kteří budou zajišťovat konzultace pro žáky popř. i jejich rodiče a dále budou mimo výuku umožňovat žákům přístup do PC učebny, kde se budou žáci podle zájmu seznamovat a pracovat s programem. Dále se také budou podílet na shromažďování případných dalších podnětů pro úpravy a doladění podoby zápisů a samotných témat.


Comments