Project management of NTIS P1 Cybernetic Systems and Department of Cybernetics | WiKKY

Project

General

Profile

Realizované klíčové aktivity - duben-červen 2010

Added by Zajíc Zbyněk almost 14 years ago

Klíčová aktivita č01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené)

V rámci klíčové aktivity 01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené) pokračovaly práce na systému pro vytváření nových učebních pomůcek, jejich správu a čtení.
Systém pro převod rovnic zapsaných ve formátu MathML do čtené podoby byl rozšířen o možnost čtení řady složitějších matematických struktur, rovněž bylo doplněno čtení řadových číslovek, proměnných, symbolů řecké abecedy atd.
Dále byl vytvořen systém pro čtení tzv. řádkových rovnic, což jsou rovnice s jednoduchou strukturou (např. xy+1=a/2) zapsané přímo v textu (bez použití formátu MathML). Tento typ zápisu rovnic zjednodušuje a zrychluje proces vytváření jednotlivých učebních textů. Formát MathML je dále využíván pouze pro zápis rovnic se složitější strukturou (např. složené zlomky, vnořené matematické operace apod.)
Pro správné skloňování čísel a zkratek v souvislém textu nebylo možno použít stejný systém jako pro čtení matematických rovnic, kde správný gramatický tvar jednotlivých slov je dán přímo strukturou vzorce. Je nutné provést analýzu textu a správný gramatický tvar odhadnout. Pro tento účel byl zahájen výzkum tzv. taggerů, tj. systémů, které právě určení gramatických kategorií jednotlivých slov v souvislém textu umožňují.
Pokračoval rovněž vývoj administrativního systému pro vytváření a správu jednotlivých učebních pomůcek, pro tento systém byla zřízena internetová doména http://ucebnice-admin.zcu.cz/ (přístup pod heslem).
V neposlední řadě byla vytvořena základní verze systému, prostřednictvím kterého si budou žáci cílové skupiny vytvořené učebnice předčítat. Rozhraní tohoto systému je přístupné na doméně http://ucebnice.zcu.cz/ . K dispozici jsou zde i ukázková učební témata. Systém je již plně funkční, avšak možnosti ovládání jsou zatím omezeny na jednoduché přehrávání vybraného učebního tématu. Základní funkčnost systému již byla ověřena i přímo na žácích cílové skupiny, kteří byli v rámci výuky se systémem seznámeni.

V rámci klíčové aktivity 01 pokračovaly práce na systému pro čtení matematických rovnic zapsaných ve formátu MathML. Dále byl vytvořen systém umožňující čtení tzv. řádkových rovnic, díky čemuž lze rovnice s jednodušší strukturou zapsat přímo do textu bez nutnosti používat formát MathML. Byl vytvořena základní podoba webového front-endu pro přístup k automaticky čteným učebnicím. Toto rozhraní je možné nalézt společně s několika ukázkovými učebními tématy na adrese http://ucebnice.zcu.cz .

Klíčová aktivita č02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky)

Ve sledovaném období (duben, květen, červen) v rámci klíčové aktivity 02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky) nadále průběžně probíhaly četné konzultace mezi pracovníky ZŠ, tak i s partnery projektu ze ZČU. Pokračovali jsme v seznamování se s pracovní verzí programu a jeho využitím k zápisům vytvářených učebních témat. V této souvislosti bylo potřeba vytvořit prvotní návrh metodiky zápisů teoretické části, vzorových příkladů i příkladů k procvičení, zdůraznění praktických informací pro řešení daných úkolů a formu nápovědy. Snažíme se o jednotný přístup k formě zápisu usnadňující cílové skupině orientaci v jednotlivých tématech. Dále jsme pokračovali ve sběru vhodných materiálů k dalším tématům. Při tvorbě prvotních zápisů do vznikajícího programu jsme předávali veškeré informace o problematickém, či nevyhovujícím zápisu vývojovým pracovníkům ZČU. Dochází k postupnému vyladění programu pro potřeby zápisu daných témat a jeho zvukové podoby s ohledy na potřeby cílové skupiny.

V rámci klíčové aktivity 02 jsme rozšířili prvotní sadu vhodného materiálu k řešeným tématům (Celá čísla, Mocniny, Pythagorova věta, Fyzikální veličiny) o další materiál zaměřený především na procvičení daných témat. V rámci zápisu témat v pilotní verzi programu jsme se snažili o zdokonalení a zjednodušení zápisu témat. Zároveň docházelo k připomínkování zvukové části programu a následné korekci jak v zápisu témat, tak i vývoji programu a ujasnění si jednotlivých užívaných termínů a symbolů pro daný zápis a transformaci do zvukové podoby. I nadále docházelo v rámci výuky cílové skupiny k ověřování vhodnosti vybraných příkladů a postupů řešení, popř. vysvětlujících textů na aktuálně probírané látce. S pilotní verzí úvodní části témat mocniny a fyzikální veličiny byli v hodinách matematiky a fyziky seznámeni žáci 9. ročníku. Jejich reakce nám posloužily jako podklady pro další zdokonalování výukového materiálu. I nadále pokračovaly diskuze nad vhodností výběru, rozsahu a zpracování podkladových materiálů.


Comments