Project management of NTIS P1 Cybernetic Systems and Department of Cybernetics | WiKKY

Project

General

Profile

Realizované klíčové aktivity - Leden-duben 2010

Added by Zajíc Zbyněk almost 14 years ago

Klíčová aktivita č01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené)

V rámci klíčové aktivity 01 (metodické materiály automaticky čtených učebních pomůcek pro zrakově postižené) pokračovaly práce na systému pro vytváření nových učebních pomůcek, jejich správu a čtení.

Část systému pro vytváření a editaci učebních pomůcek se již dostala do fáze zkušebního provozu. Proběhlo první zaškolení speciálních pracovníků pro vytváření učebních pomůcek a ti mohli začít tento systém využívat. Postupně vznikají první předlohy, které budou v následujících fázích projektu automaticky počítačově předčítány žákům v cílové skupině. Výsledkem tohoto testovacího provozu je rovněž odhalování nedostatků a slabin celého systému a předkládání různých konstruktivních návrhů na jeho další zlepšování. Všechny tyto poznatky jsou postupně zohledňovány při dalším vývoji systému

Dále rovněž pokračovaly práce na systému pro převod matematických vzorců reprezentovaných v kódu MathML do mluvené podoby. Byly dodefinovány nové matematické operace a nová pravidla pro jejich čtení. Významným počinem bylo vytvoření vlastního speciálního konvertoru pro skloňování čísel v matematických formulích. Systém byl navržen a vytvořen dostatečně obecně, aby mohl být využit pro převod čísel, zkratek, různých značení a symbolů do správného gramatického tvaru nejen v rámci matematických vzorců, ale i v textových částech učebních pomůcek (výklad teorie, zadání slovních úloh apod.). Na rozdíl od matematických vzorců, kde správný gramatický tvar je jednoznačně určen vlastní strukturou vzorce, pro souvislé texty bude třeba navrhnout a implementovat nějakou speciální metodu, která bude na základě analýzy textu vhodný tvar slova určovat.
V rámci klíčové aktivity 01 byl pokročily práce na systému pro vytváření a editaci učebních pomůcek natolik, že mohl být zahájen testovací provoz tohoto sytému, kdy speciálně zaškolení pracovníci vytvářejí první pokusné učební textové podklady a zároveň poskytují zpětnou vazbu vývojovým pracovníkům formou různých postřehů, návrhů a připomínek. Do systému pro převod učebních textových podkladů do čtené podoby byl doplněn vlastní modul pro převod čísel do správného gramatického tvaru, takže systém by měl být schopný v matematických vzorcích správně skloňovat čísla a názvy proměnných. Samotný systém byl dále rozšířený o řadu nových pravidel a dokáže se nyní vypořádat i s dlouhými vzorci se složitější matematickou strukturou.

Klíčová aktivita č02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky)

V rámci klíčové aktivity 02 (Vytváření nových učebních pomůcek pro zrakově postižené žáky) v tomto realizačním období (2. polovina ledna – polovina dubna) byl kladen důraz na tvorbu pracovních verzí k jednotlivým rozpracovaným tématům s ohledem na dosavadní možnosti vznikajícího programu a na požadované parametry vytvářeného produktu. Dále byl rozšiřován a upravován prvotní soupis typových vzorců a zápisů. V této souvislosti průběžně probíhaly konzultace jak mezi pracovníky ZŠ, tak i s partnery projektu ze ZČU. Na konci března došlo k počátečnímu proškolení pedagogických pracovníků v práci s pilotní verzí vznikajícího programu a poskytnutí této verze programu. Následuje seznamování s praktickým užíváním pilotní verze programu, zapracovávání doposud vytvořených částí témat do programu a vypracovávání návrhů na úpravu potřebnou pro efektivní využití v programu vypracovaných témat. Ve snaze o co nejpřínosnější výsledek dochází soustavně ke konzultacím.
V rámci klíčové aktivity 02 bylo dokončeno shromažďování prvotní sady vhodného materiálu k řešeným tématům (Celá čísla, Pythagorova věta, Fyzikální veličiny), byl započat přepis výše uvedených témat do elektronické podoby a v závěru sledovaného období také přepis do předané pilotní verze programu. I nadále dochází v rámci výuky cílové skupiny na aktuálně probírané látce ověřování vhodnosti vybraných příkladů a postupů řešení, popř. vysvětlujících textů. Stejně tak pokračují diskuze nad vhodností výběru, rozsahu a zpracování podkladových materiálů.


Comments